Tussenstop La Garita en richting Arenal

20 februari 2019 - Zeta trece, Costa Rica

Gisteren zijn we vanaf het mooie Caribische paradijs vertrokken naar   het plekje La Garita boven San Jose.  We slapen hier in een hotel van een in Costa Rica gevestigde Nederlander die van sambal houdt. De man verbouwt nogal wat pittige pepertjes. Zo ongeveer de heetsten die er zijn.

De weg naar Sa. José verliep voorspoediger dan de eerste keer over de route 32. ze waren met de weg bezig maar vanaf onze kant konden we goed doorrijden. Vanaf San José richting de zee was het grote file. In San José was het weer goed uitkijken. het verkeer rijdt kriskras door elkaar en de navigatie stuurt ons langs uitdagende weggetjes en straatjes. Na 4 uur rijden aangekomen bij het hotel. We hebben de koffers neergezet en eerst een duik in het zwembad genomen. Nog wat tips gekregen van Nederlanders die de reis er al weer op hadden zitten. Zeer waardevol. ‘S avonds hebben we heerlijk gegeten bij een grill restaurant in de buurt. Heeeerlijk! En bij hele aardige mensen.

De volgende dag richting Arenal. Een andere route omdat we onderweg aan de hand van de tips een aantal mooie tussenstops hadden gepland. Zo zouden we een chocoladetour doen en naar een reservaat gaan waar je de meest bijzondere kikkers en vogels van Costa Rica kunt spotten. Helaas moesten we dan wel over de route 32 waar de vorige dag de  grote file stond. Maar het was nog  vroeg  en het zou volgens ons wel meevallen. Niet dus. ⚡️Eerst een uur om San José uit te komen en daarna 4 uur vrijwel stilgestaan In de bergen. Geef ons de Duitse baustelle maar. Die rijden vaak wel Een beetje door. uiteindelijk na lang wachten  richting Horquetas gereden (wat we eigenlijk best een naam voor een sprookjes-tovenaar vonden). Bij Horquetas nog snel even gegeten bij een tankstation/ wegrestaurant waar we spotgoedkoop voor 10 EUR totaal konden eten. Na het eten richting het kikkerreservaat  Frogs Heaven  geredeN. We hebben daar een tour van ongeveer 1,5 uur gedaan met een gids die ons van alles vertelde over de bloemen, planten, kikkers en vogels. Erg leuk en leerzaam. Onderweg ook een aantal zeer giftige kikkers gezien zoals de bluejeans frog en de militaire kikker en als slotstuk een boomkikker. Wat een fantastisch  mooi dier is dat. Fender en Noud mochten hem gelukkig zelf even vast houden. Onderweg nog verschillende vogels gespot waaronder Toekans, kolibries, papagaaien en kanaries. Na de tour wat vruchtensap en koffie gedronken en op weg naar vulkanisch Arenal. De chocoladetour ging hem niet meer worden gezien de verloren tijd in de file. Dat houden we tegoed.

Vanaf 50 km afstand konden we de vulkaan el Arenal al zien liggen. In 1968 voor het laatst uitgebarsten en sinds 2010 rustig dus weinig risico. Een andere vulkaan Poas is wel weer actief geweest de afgelopen dagen. Hier zouden we aanvankelijk naartoe op de route maar we hebben hier van afgezien. Op 14 februari kwam er namelijk nog een askolom van 3 kilometer uit.

We slapen de komende drie nachten in een prima hotel even buiten la Fortuna en op 10 km van de vulkaan. Het is zeer toeristisch hier. Veel hotels, winkeltjes en restaurants. Ons hotel heeft een prima zwembad met heerlijke warme baden. Hier gelijk na inchecken maar even gebruik van gemaakt. Ook spannend voor de jongens omdat het al donker was. Om 18:00 is het al donker. Na het zwemmen omgekleed en prima gegeten bij het restaurant  in het hotel.  De jongens konden tijdens het eten de ogen  amper openhouden en zijn daarna snel gaan slapen. Morgen Rio Celeste.

1. Fiona:
    20 februari 2019
    Leuk geschreven😀!
    Jullie vakantie wordt al een echt avontuur. Maar lekker genieten😘
  2. Anke:
    21 februari 2019
    Prachtig hoor! Zo te lezen genieten jullie vollop! Heel veel plezier met elkaar! 😘
  3. Pake en beppe:
    23 februari 2019
    jullie vermaken het daar prima geniet er nog maar even van de tijd gaat snel ook de jongens vermaken zich prima een mooi stukje levenservaring nemen ze straks mee naar huis nog veel plezier daar met z,n allen groetje van ons